• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

در این مقاله ی جذاب و خواندنی قصد داریم درباره ی استایل رترو صحبت کنیم و بگوییم که استایل رترو چیست و چه ویژگی هایی دارد. هرآنچه که درباره ی استایل رترو باید بدانید را در این مقاله آورده ایم. با پوشاک کوهستانی در ادامه این مقاله همراه باشید.

استایل رترو (Retro style) چیست؟

استایل رترو برای اولین بار در دهه 1970 در مورد لباس ها به کار رفت. این نوع استایل به سبک هایی اشاره دارد که از دوره های قبلی کپی یا اقتباس شده اند. سبک رترو در ابتدا توسط طراحان لندنی ابداع شد و در حقیقیت لندن محل شروع مد رترو بود که به سرعت به یک سبک رایج در سراسر دنیای مد تبدیل شد. بنابراین رترو تبدیل به یک کلمه کلیدی در مد برای استایل های رتروگراد یا مد گذشته نگر شد. در حالی که کلمه رترو در زمینه استایل و مد "جدید" بود اما نوع استایلی که متولد شده بود جدید نبود. در ادامه بیشتر در مورد استایل رترو و تاریخچه آن صحبت خواهیم کرد.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

پیدایش استایل رترو

تقریباً در دهه شصت میلادی بود که استفاده از استایل های دهه بیست دوباره مد شد، زیرا تا حدودی این دو دهه هر دو با روحیات جوانی و هرج و مرج درگیر بودند. البته جالب است بدانید استایل رترو در دهه شصت به جای سالن های مد پاریس در خیابان های لندن متولد شد و رشد کرد. شاید به همین دلیل است که دهه 60 را نماد جوانی و سرزندگی می نامند، به طوری که هر بار که می خواهند به طراحان دامن های کوتاه تا بالای ران اشاره کنند نام این دهه را می آورند. به طور کلی می توان گفت با پیشرفت به سمت قرن بیست و یکم و رسیدن به دهه شصت و هفتاد میلادی، به ویژه اواسط دهه 70، استایل های نوستالژیکی از دهه های 20 و 30 میلادی که بیشتر مورد علاقه طراحان بود دوباره مد شدند. در نهایت در آغاز قرن بیست و یکم، یک استایل جدید ظاهر شد، یک مد که بر پایه الهام گرفتن از زمان های ماقبل بود و نام آن استایل رترو بود. این نوع استایل با ایده گرفتن از اثر هنری شخصی دیگر و کپی یا مخلوط کردن آن با سایر اشکال هنری ساخته می شود.
این استایل با در آمیختگی و در حال اصالتی که داشت نشان داد که چگونه یک مد قدیمی می تواند جدید و نو شود. به عنوان مثال، طرح های اصلی عصر فضا که توسط آندره کورژ، طراح پاریسی، طراحی شده بود را در استایل رترو زنانه با چکمه های چرمی سفید یا خال خالی بلند با پاشنه های کوتاه می پوشیدند. در نسخه های ترکیبی رترو، دامن های کوتاه را با کفش های پاشنه بلند یا چکمه های ارتشی یا با ساق شلواری ست می کردند.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

ارجاع به طرح های قدیمی

از گذشته تا به امروز طراحانی هستند که طرح های قدیمی را کلمه به کلمه غارت می کنند و درز به درز، دوخت به دوخت، خط به خط آن را به نام خود می دزدند. برخی اصل را اعتبار می دهند. اما در این بین طراحانی هم هستند که همیشه در گوشه و کنار طرح الهام گرفته خود را از طراح اصلی یا طرح اصلی می برند. البته آن زمان کسانی که این کار را نمی کردند معمولاً به سه دلیل برای کپی کردن متهم نمی شدند. اول اینکه حتی زمانی که با اثبات بصری کپی مواجه می شدیم، اثبات کپی بودن طرح آن ها کار آسانی نبود. دوم اینکه، تعداد کمی از سردبیران مجلات می توانستند خطر از دست دادن صفحات تبلیغاتی را در صورت توهین به طراح تبلیغات بزرگ با متهم کردن او به دزدی، به خطر بیاندازند. سوم، تعداد زیادی از روزنامه نگاران مد در ترکیب رسانه ای اوایل دهه 2000 وجود نداشتند که اگر طرحی را می دیدند، می توانستند طرحی را تشخیص دهند.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

واژه رترو چگونه ترند شد؟

یکی از دلایلی که استایل رترو در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم تبدیل به یک واژه ترند شد را می توان به خشم مردم نسبت به لباس های قدیمی نسبت داد. زیرا پس از تقریباً یک دهه ترند بود استایل رترو بسیاری از زنان که در مغازه های دست فروشی و بوتیک های قدیمی به دنبال لباس های ساده بودند، ناگهان با لباس های قدیمی مواجه شدند که جدیدتر از جدید به نظر می رسیدند. البته که این طبیعت مد است که از گذشته خود تغذیه کند. شکایت از دوباره مد شدن لباس های دهه های قبل، مانند شکایت از مرغ در دستور غذا است. معمولاً شما در اغلب دستور غذاهای کلاسیک مرغ خواهید یافت و این برای قرن ها وجود داشته است، با این حال مردم هنوز غذاهایی جدید با گوشت مرغ درست می کنند. ممکن است برخی از ادویه ها را تغییر دهند، اما جز اصلی خیلی از غذاها هنوز مرغ است.
به همین ترتیب، یک مد لباس خوب از هر دوره ای زمانی به وضعیت کلاسیک در می آید که یک طرح خوب و آزمایش شده باشد و ارزش مدرن شدن با پارچه های جدید و اکسسوری های جدید را داشته باشد. به عبارت دیگر، شما فقط دستور غذا را مطابق با سلیقه مدرن تغییر دهید.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

ارتباط مد با استایل رترو

استایل رترو زنانه و مردانه ندارد. مد یک چیز بسیار خنده دار است. ممکن است شما در یک دوره ای یک لباس را هر روز بپوشید، اما با گذشت زمان، ظاهرتان عوض می شود و نمی توانید حتی تصور کنید که بخواهید دوباره آن لباس را بپوشید. اما شاید 10 یا 20 سال بعد، متوجه شوید که همان لباس دوباره ترند شده و مردم برای خرید آن از وب سایت های فروشگاهی پوشاک سر و دست می شکنند. حتی می توان گفت دیر یا زود، تقریباً همه ترندهای استایل رترو هم دوباره از مد می افتند و این دایره مد و استایل است. گاهی پیش می آید یک ترند کاملاً خنده دار از یک دهه را می بینیم که در آن زمان اصلاً به دنیا هم نیامده بودیم و تعجب کنیم که آیا واقعا چنین چیزی مد بوده است. اما تنها کافیست مد باری دیگر بچرخد و همان استایل ها را در وب سایت ها یا مجلات معروف مد ببینیم نا خودآگاه خود ما نیز جذب آن خواهیم شد. در حقیقت مد و ترند باعث می شود در مورد علاقه اصلی خود تجدید نظر کنیم. به نوعی، همیشه زمان خرید یک لباس ترند شده خود را توجیه می کنیم که این لباس را همه می پوشند و آن ترند حداقل برای چند ماه، تبدیل به لباس مورد علاقه جدید ما می شود.
البته که ترندها همیشه در حال تغییر هستند، اما همیشه دیر یا زود استایل های خوب به صورت کلاسیک مانند استایل رترو دوباره به میدان باز می گردند. یعنی فقط به این دلیل که یک مد خاص در دهه 60 محبوبیت داشت، به این معنی نیست که برای همیشه از بین رفته و در همان دهه دفن شده است.  همین حالا هم ممکن است به ترند های دهه های قبل نگاه کنید و تعجب کنید که چگونه کسی می تواند آن ها را در کمد لباس خود بگنجاند، اما زمانی که مجدداً ترند شوند تعجب می کنید از این که چقدر انجام این کار آسان است. البته ناگفته نماند که این لباس های الهام گرفته از استایل رترو همگی به شدت جذاب و قابل قبول اند آن هم در تمام دهه ها.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

انواع تیپ های جذاب با استایل رترو

اکنون در این پست ما قصد داریم، تیپ های گوناگونی که می توان با کمک آن ها استایل رترو را به کمد لباس کنونی شما آورد را بررسی کنیم، آن هم بدون اینکه به نظر برسید که از قرنی دیگر به این زمان سفر کرده اید. بیایید دهه به دهه پیش برویم و محبوب ترین ترندها را تجزیه و تحلیل کنیم، به علاوه چگونگی استایل کردن آن ها را برای داشتن ظاهری مدرن و شیک با الهام از پنج ظاهر الهام گرفته از دهه 60 تا دهه 90 بررسی کنیم.

دهه پنجاه میلادی

همان طور که می دانید چیزی در مورد مدهای دهه 50 وجود دارد که بیشتر عاشقانه بودن را فریاد می زند. وقتی به دهه پنجاه فکر می کنم زنی را تصور می کنم که لباسی بلند و گل گلی با گل های ریز و زیبا پوشیده است که قسمت یقه لباس با کمی جزییات به خوبی بالا تنه زن را به زیبایی نشان می دهد.
به نظرم هنوز هم می توان با یک پیراهن گل گلی دلبرانه لباس پوشید و یک استایل رترو زنانه زیبا داشت. برای این کار کافیست موقع خرید پیراهن مراقب باشید زیاده روی نکنید و به سراغ رنگ های تند نرید. مثلاً می توانید یک پیراهن سفید یا کرمی روشن با گل های بابونه ریز زرد رنگ انتخاب کنید و آن را با یک صندل تخت یا لژ دار کنفی و کلاه بزرگ لبه دار کنفی ست کنید.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

استایل رترو در دهه 60

به راحتی می توانم بگویم دهه شصت میلادی دهه مورد علاقه من برای استایل روترو است. رنگ های روشن، الگوهای خطی و ملایم و شادی پارچه ها همیشه توجه من را به خود جلب کرده است. در استایل های دهه شصت نیز رد پای پارچه های گل دار را خواهید دید اما این بار با رنگ هایی شاد و زنده تر از دهه پنجاه میلادی می درخشند.
مثلاً برای اینکه طرح گل های دهه 60 مدرن تر به نظر برسند، می توانید از یک اورال با مدل دوخت جدید کمک بگیرید و در کنار آن از یک جفت صندل پنجه مربعی پاستلی یا به رنگ نود انتخاب کنید. این استایل می تواند کمک کند که حتی در سال 2022 هم شیک به نظر برسید.

دهه 70 میلادی

شاید فکر کنید دهه هفتاد زمان حال و هوای غیرعادی بودن است اما وقتی نوبت به لباس پوشیدن می رسد، باید بگویم در این دهه لباس ها حالت راحتی تری داشتند. استایلی که من برای این دهه انتخاب کردم هم می تواند یک استایل رترو مردانه باشد و هم زنانه. در این نوع استایل شما می توانید یک جین ساده و با رنگ آبی یک دست را با یک تیشرت ساده سفید یا رنگی ست کنید و در کنار آن از یک کفش تخت و یک کلاه کابویی استفاده کنید. حتی شلوار جین شما برای استایل زنانه می تواند کمی پاچه گشاد تر باشد.

هر آنچه باید درباره استایل رترو بدانید

دهه هشتاد

در دهه 80 میلادی (دهه 60 و 70 خودمون)، رنگ های روشن در همه جا وجود داشتند. همچنین اپل شانه و کلاً لباس هایی با سر شانه بزرگ به یکی از داغ ترین مد هاهی آن دوران تبدیل شده بودند. جالب است بدانید که به تازگی هم کت های سر شانه دار و کلا لباس هایی با سر شانه های حجیم رو به ترند شدن رفته و بازار را در دست گرفته اند.
پیشنهاد من برای این استایل پوشیدن همان کت و شلوار هایی است که این روز ها در اغلب مغازه ها پیدا می کنید. اما به خاطر داشته باشید که هرچه سر شانه های شما حجیم تر بود استایل شما باید حالت رسمی تر گرفته و دکمه های کت بسته شوند. هرچقد هم که این سر شانه ها ظریف تر باشند استایل شما اسپرت تر خواهد بود در حدی که می توانید یکی از این کت های اسپرت را با کتانی و شلوار بگ های همرنگ کت ست کنید، اگر هم به دنبال یک استایل رترو دهه هشتادی باشید باید از رنگ های شاد برای این ترکیب استفاده کنید.

استایل رترو در دهه نود میلادی

شما نمی توانید در مورد مد دهه 90 بدون اشاره به لباس های رنگین کمان و جین آبی صحبت کنید. فرقی نمی کند که شما اهل پوشیدن جین های فاق کوتاه شبیه بریتنی اسپیرز بودید یا شیفته پوشیدن تاپ های لوله ای رنگارنگ که شبیه لباس های کریستینا آگیلرا بودند. اما همه بچه های واقعی دهه  میلادی90 (دهه 80 شمسی) در کمد خود حداقل یک جین فاق کوتاه و یا یک لباس رنگین کمان دارند.
برای سبک رترو دهه نودی پیشنهاد من به شما پوشیدن یک تاپ یا
تیشرت رنگین کمانی اما اینبار با یک جین مام استایل و یک کتانی رنگی یا یک کفش تخت است. همانطور که می دانید جین های فاق کوتاه آن دهه تا سال های زیادی مهمان کمد های ما بودند اما فصل استفاده از آن فاق های عذاب آور گذشته است.

نتیجه:

در هر دهه ای که به دنیا آمده باشید ممکن است شما هم مد و سبک استایل دهه های ماقبل خود را تجربه کنید، زیرا چرخه مد دقیقاً مانند یک دایره است که دور خود چرخیده و استایل های برتر خود را تکرار می کند. درست مانند استایل رترو که دقیقاً الهام گرفته از سبک های پیشین خود است.

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!