• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

1401-06-24 سلامتی

آلرژی یک بیماری رایج در بین افراد می باشد و در برخی با شدت بیشتر و در برخی دیگر با علائم و شدت کمتری بروز می کند. این بیماری مدل های متفاوتی دارد که یکی از آنها آلرژی به لباس می باشد. پوشاک کوهستانی در این مقاله در مورد علت و درمان آلرژی و حساسیت های پوستی به پارچه ها صحبت کرده است.

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

آلرژی چیست؟

همانطور که اشاره شد آلرژی و حساسیت به یکسری اتفاقات و واکنش هایی در بدن، هنگام استنشاق عطر یا برخورد و لمس ماده ای که باعث تورم و التهاب پوست می گردد، گفته می شود. گاهی اوقات هم واکنش های آلرژی خیلی شدید می شوند و علائمی مثل خارش و تنگی نفس و آبریزش بینی و تورم دست و پا و اعضای صورت یا عطسه های شدید را به دنبال دارند. حالا سوال این است که چرا دچار این آلرژی ها می شویم؟  همه ی نقاط بدن دارای سلول های ایمنی هستند تا بتوانند از ورود میکروب جلوگیری کنند. برخی اوقات بدن بوی گل ها یا لمس و استفاده از برخی لباس ها را با مواد مضر اشتباه می گیرد و از خود حالت هایی مثل عطسه و سرفه و یا خارش را نشان می دهد.

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

درمان آلرژی

به طور کلی برای درمان آلرژی ابتدا باید علت آن را جستجو کنید و سپس به دنبال راه حلی برای آن باشید. اگر مطلع هستید که از یک نوع ماده دچار التهاب می شوید، می توانید از در معرض قرار گرفتن با آنها خودداری کنید. برای مثال درب و پنجره ها را بسته نگه دارید، یا سعی کنید تا آنجا که می توانید از ماسک استفاده کنید، از داروهای مثل آنتی هیستامین البته با تجویز و نظر دکتر می توانید برای جلوگیری از التهابات این بیماری استفاده کنید. شما می توانید از روش های خانگی برای درمان التهاب آلرژی و حساسیت خود استفاده کنید. برای مثال استفاده از انواع سوپ ها یا غذا های بدون ادویه و استفاده از دم کرده هایی مثل اسطوخودوس و بابونه که باعث آرامش دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی می شوند و پرهیز از استرس که می تواند در کاهش التهاب و حساسیت شما مفید واقع شود.
برای التهابات پوستی در مواجه با انواع لباس که در ادامه مفصل خواهیم پرداخت اگر این التهابات به میزان کمی مشاهده می شوند در ابتدا سعی کنید از پوشیدن آن لباس حساسیت زا پرهیز کنید و سپس از مرطوب کننده ها و پماد ضد حساسیت و لوسیون های حاوی سرامید که به راحتی می توانید از داروخانه و بدون احتیاج به نسخه دکتر تهیه کرد، استفاده کنید. اما در صورتی که بهبودی حاصل نشد سعی کنید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید.

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان این حساسیت را از بین برد؟

این علائم و نشانه هایی که بدن از خود هنگام تماس یا استشمام بوی عطر و ادکلن نشان می دهد ممکن است علت های دیگری مثل تاثیر عوامل محیطی باشد. همه ی افراد دارای آلرژی های متفاوتی می باشند. در برخی به بوی عطر و ادکلن و برخی به  انواع مواد غذایی، اما می توان شایع ترین آن را حساسیت به الیاف و  پارچه و لباس دانست. برخی از لباس ها به دلیل رنگ و الیاف به کار برده شده در آن باعث این حساسیت ها می شوند. الیاف لباس ها به چندین دسته تقسیم می شوند و به موضوع آشنایی با نشانه های حساسیت پوستی هنگام استفاده از انواع الیاف خواهیم پرداخت و شایع ترین آنها که باعث حساسیت و التهاب می شوند را نام خواهیم برد.

• الیاف پشمی

گفته می شود که هنگام تولید برخی از لباس های پشمی از لانونین استفاده می کنند. لانونین یک نوع الکل است که باعث حساسیت پوست شده و خارش و تورم و التهاب را به دنبال دارد. برخی اوقات هم این لباس های پشمی را از مواد نامرغوب و بی کیفیت تولید می کنند که باعث بروز التهاب پوست و بدن می گردد. البته برخی افراد به لباس های پشمی که از پشم گوسفندان نیز تهیه می شود نیز دچار حساسیت پوستی می گردند. برای درمان حساسیت پوست به لباس های بافتنی باید پوستتان را با آب گرم و صابون بشویید. در ادامه می توانید از کمپرس آب سرد برای کمتر شدن خارش و التهاب پوستتان استفاده کنید. سپس از لوسیون های بدن به پوستتان بزنید. اگر در ادامه باز هم همین مشکل برای شما پیش آمد به دکتر مراجعه کنید. هنگام خرید لباس های پشمی روی برچسب لباس را حتما با دقت بخوانید تا بتوانید از میزان استفاده ی نخ یا الیاف پلاستیکی در آن مطلع شوید. حتما لباس های پشمی خود را بشویید تا گرد و غبار روی آن پاک شود. می توانید از یک لباس دیگر برای جلوگیری از تماس پوست خود با لباس پشمی جلوگیری کنید.

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

• لباس های پلی استر

حساسیت به استفاده از لباس های دارای پلی استر هم یک نوع آلرژی می باشد که از مواد شیمیایی موجود در الیاف پارچه صورت گرفته است. این مواد می توانند باعث بروز مشکلات پوستی مثل تحریک پوست و خارش پوست شود. تنها راهی که برای جلوگیری از این التهابات می توانیم پیشنهاد دهیم اجتناب از خرید این مدل لباس ها است. از علائم حساسیت پوستی به پلی استر می توان سرفه و عطسه و التهاب پوست و مشکلات تنفسی و گرم شدن بدن و عرق کردن بیش از حد و خارش نام برد. عواملی مثل عطر زدن و رطوبت بدن و بهداشت ضعیف باعث می شود آلرژی شما نسبت به این مدل لباس بیشتر شود. اگر لباس های پلی استر به این شکل باعث می شود که بدن شما واکنش نشان دهد شما می توانید پوشیدن لباس های طبیعی را جایگزین کنید. لباس های با جنس نخ  و پنبه و پشم و کتان نیز می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. لباس هایی مثل لباس های مشکی که در آن ها از ماده ای به نام زای پارا فینیلن دی آمین PPD استفاده شده است یکی از عواملی است که می تواند باعث آلرژی و حساسیت به این رنگ لباس شود. اگر پوست حساسی دارید و متوجه آلرژی خودتان نسبت به این رنگ لباس شدید از آن استفاده نکنید.

• فرمالدهید

فرمالدهید 3 یک نوع ماده به کار رفته درون الیاف پارچه ها برای با دوام شدن و بدون چروک شدن مدل پارچه که باعث ایجاد آلرژی در برخی افراد می شود. لباس هایی که دارای پرس دائمی می باشند و چروک نمی شوند از این ماده در آن به کار رفته است. رنگ های PPD به ندرت در لباس ها استفاده می شوند و بیشتر در لباس های رنگ تیره بکار می رود.

• لاتکس

یک نوع ماده که از شیره ی درخت کائوچو تهیه می شود و در تولید دستکش ها و لباس های زیر استفاده می شود. از علائم آلرژی نسبت به این ماده می توان خارش دست و کهیر زدن پوست و ایجاد دانه های قرمز پوستی و اگزما را نام برد. معمولا این ماده در لباس هایی که کشی هستند مثلا شلوارها و کفش ها و لباس های زیر استفاده می شوند. برای اینکه بفهمیم به این ماده آلرژی زا حساسیت داریم باید به دکتر مراجعه کرده و از آزمایش های استاندارد برای تشخیص آن استفاده کنیم. پچ تست می تواند یکی از این روش های تشخیص حساسیت باشد. معمولا درمان خاصی برای این آلرژی وجود ندارد. هیچ راه تشخیص برای اینکه شما متوجه شوید لباسی که خریداری کرده اید دارای ماده لاتکس می باشد زیرا تولید کنندگان محصولاتی که این ماده را دارا می باشند برروی برچسب لباس این موضوع را مطرح نمی کنند و برای ثبت این کار هیچ اجباری برای تولید کنندگان وجود ندارد. پس راه تشخیص استفاده این مواد بسیار سخت می باشد. بهترین راه این است که در معرض این مواد قرار نگیرید. اما همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم سعی کنید از لباس ها پارچه های نخی و پنبه ای به عنوان لباس زیر استفاده کنید و در صورت بروز حساسیت می توانید از آنتی هیستامین و استروئید ها برای درمان این آلرژی استفاده کنید.

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

چگونه حساسیت و آلرژی به لباس ها را از بین ببریم؟

در اکثر مواقع نمی توان آلرژی را نسبت به لباس به طور کامل از بین برد اما می توان این التهابات را کاهش داد. به صورت کلی یکسری نکات هنگام خریدن و استفاده و پوشیدن لباس های مختلف را برای جلوگیری از آلرژی باید رعایت کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره شد اگر احساس کردید لباسی باعث بروز آلرژی در شما می گردد، سعی کنید برای جایگزین کردن آن از لباس ها و الیاف جایگزین مثل پنبه و نخ استفاده کنید. هنگامی که لباسی را خریداری می کنید بلافاصله آن را مورد استفاده قرار ندهید حتما آن را قبل از پوشیدن بشویید. تا آنجا که می شود از لباس های تنگ و چسبان استفاده نکنید، مخصوصا در فصل های تابستان و بهار که هوا گرم تر از فصول دیگر سال می باشد. لباس های تنگ معمولا چون تماس بیشتری با پوست انسان دارد به همین دلیل باعث ایجاد جوش و حساسیت می گردد. افردای که به لباس ها آلرژی دارند بهتر است لباس های خود را با نرم کننده و مواد شوینده معطر نشویند. پارچه های کتانی معمولا انتخاب مناسبی است برای افرادی که نسبت به لباس های مختلف الرژیک دارند. تا آنجا که می توانید برای اطفال و کودکان از پوشاک با الیاف طبیعی استفاده کنید. از لباس هایی که رنگ می دهند تا حد امکان استفاده نکنید مخصوصا مواقعی که مرطوب هستند از پوشیدن آن اجتناب کنید. می توانید برای شستشو لباس هایتان از جوش شیرین و صابون های طبیعی استفاده کنید. اگر به این نکاتی که گفته شد دقت نمایید علائم حساسیت و آلرژی نسبت به لباس ها کاهش می یابد.

نشانه های آلرژی به لباس چیست و چگونه می توان حساسیت را از بین برد

نتیجه گیری

بدن هر فردی نسبت به ترکیبات شیمیایی واکنش متفاوتی دارد اما بهتر است اگر پوست حساسی دارید لباس زیر، جوراب، پیژامه، لباس خواب و لباس هایی که بیشترین تماس با پوست شما را دارند از جنس هایی با الیاف طبیعی مانند الیاف پنبه ای استفاده کنید. از خرید و پوشیدن لباس هایی که برچسب ضدلک و ضدچروک با ضد بید دارند بپرهیزید چون فرایندهای شیمیایی سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند. بعد از خرید و قبل از پوشیدن لباس‌ها آنها را بشویید. هنگام شستشو نیزدقت کنید چون باقیمانده شوینده ها به خودی خود ایجاد حساسیت پوستی می کنند. بهتر است در منزل با کمک جوش شیرین، عصاره های روغنی و صابون های طبیعی شوینده های طبیعی تهیه کنید. از خرید لباس، به خصوص لباس زیرهای تیره یا پررنگ بپرهیزید. پیشنهاد فروشگاه اینترنتی پوشاک کوهستانی برای شما خرید لباس های راحتی نخ پنبه زنانه، شلوار راحتی نخ دخترانه، تیشرت پنبه زنانه، تاپ نخ پنبه می باشد که برای افراد با بدن حساس عالی می باشد.

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!