• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
سایزبندی لباس ها چگونه است؟

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

1401-04-25 آموزش

برای انتخاب یک لباس مناسب باید سایز خود را به خوبی بدانید اگر لباستان تنگ یا گشاد باشد، شما را بد استایل نشان می دهد. یکی از اصول لبس پوشیدن این است که لباسی با سایز مناسب بپوشید. در این مطلب از پوشاک کوهستانی برای شما عزیزان درباره اینکه چگونه اندازه های خود را بگیرید و جدول سایز بندی لباس ها را قرار دادیم.

درباره سایز بندی لباس ها

قطعا زمانی که می خواهید لباسی را انتخاب کنید باید اندازه سایز بندی خود را به درستی بدانید. زیرا اگر لباسی که می خواهید انتخاب کنید خیلی تنگ و یا خیلی گشاد باشد استایل شما را به ظاهر بدی سوق می دهد. با این که خرید لباس برای اکثر خانم ها یک کار جذابی است اما همیشه هنگام خرید کردن به صورت آنلاین دغدغه سایز و اندازه دارند. اگر اندازه و سایز بدن خود را به درستی و به طور کامل بدانید سبب می شود تا هنگام خرید کردن حضوری و یا حتی آنلاین یک انتخاب درست و مناسب داشته باشید. از طرفی در هنگام خرید آنلاین علاوه بر سایز خود باید با اصول خرید اینترنتی هم آشنا باشید. اصول خرید کردن لباس به صورت اینترنتی مربوط به جدول سایز بندی برندهای مختلف است. از این رو ممکن است به صورت اینترنتی از برند های مختلف خرید کنید در این بین ممکن است جدول سایز بندی لباسی که از قبل خریدید یا لباسی که الان می خواهید خریداری کنید متفاوت باشد. این تفاوت ها به این دلیل است که کشور های مختلف جدول سایزبندی متفاوتی دارند.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

جدول سایز بندی لباس ها

زمانی که برای خرید لباس می روید باید نکات و همچنین اطلاعات کافی درباره سایزبندی های خود و لباس داشته باشید. سایز بندی لباس ها اگر براساس استاندارهای جهانی دوخته شوند انتخاب را راحت تر می کند عدد سایز روی برچسب لباس ها بیانگر تناسب اندازه بین قسمت های مختلف لباس نسبت به اعضای بدن است این اندازه ها به صورت مشخص در همه جای دنیا یکسان است. از طرفی ممکن است شما هنگام خرید با عددهای متفاوتی از سایز بندی ها مواجه شوید. از این رو لازم به ذکر است که دلیل متفاوت بودن عدد سایز روی برچسب لباس ها بخاطر تفاوت کشور های مختلف در نشان دادن استانداردهای جهانی است.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

در این مقاله برای شما تفاوت های موجود درباره انواع سایز بندی ها را توضیح می دهیم. ابتدا بهتر است بدانید که سایز بندی ها در جهان به  سه صورت انجام می پذیرد:
سیستم آمریکایی، سیستم اروپایی، سیستم انگلیسی البته نا گفته نماند که در سال های اخیر موارد دیگری هم به این سیستم ها اضافه شده است از قبیل سیستم های ژاپنی، آلمانی و ایتالیایی.
این چند سیستمی به این صورت است که مثلا یک سایز لباس در سیستم های جهانی مختلف با عدد های متفاوتی روی برچسب مخصوص لباس نشان داده خواهد شد به عنوان مثال اگر لباسی  در سایز اروپایی 38 باشد. همان سایز لباس در سیستم آمریکایی شماره 8 برچسب خورده و در سیستم جهانی انگلیسی با عدد 10 نشان داده خواهد شد. سیستم سایزبندی لباس ها در کشور ما هم مانند اروپاست که تقریبا از 34 تا 58 دوخته می شوند. هرچقدر عدد روی برچسب براساس سیستم جهانی متفاوت باشد اما سایز بندی های آن متناسب و یکی هستند.
به عنوان مثال و با توجه به جدول سایز بندی های استاندارد جهانی لباسی که در کشورهای اروپایی 42 نشان داده شده است سایز xl است همین لباس های xl  در سیستم استاندارد آمریکایی با شماره 10  و در سیستم انگلیسی با عدد 14 مشخص می شوند. اغلب این سایز های عددی دوتا دوتا تغییر می کنند به همین ترتیب سایزهای دیگر هم مشخص می شوند.
بنابراین به خاطر داشته باشید که اندازه گیری ها در استاندارد های جهانی یکسان است فقط در نشان دادن و مشخص کردن سایز لباس ها باهم متفاوت هستند.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

چگونه سایز مناسب برای لباس زنانه را بدست بیاوریم؟

در ایران معمولا برخی از افراد هستند که تناسبی بین بالا تنه و پایین تنه آن ها وجود ندارد و بالا تنه کوچکتری نسبت به پایین تنه خود دارند از این رو به همین دلیل هنگام انتخاب لباس سایز لباس برای بالاتنه را کوچکتر از لباس های پایین تنه انتخاب می کنند.
به همین دلیل هنگام خرید باید سایز بالا تنه و پایین تنه را جدا حساب کنید برای انتخاب شومیز و بولیز و پیراهن و یا تونیک باید اندازه دور سینه و دور کمر را حساب کنید و برای انتخاب لباس برای قسمت پایین تنه مثل لگ و دامن و شلوار باید اندازه دور کمر و باسن و قد را اندازه بگیرید سپس با اندازه های به دست آمده سراغ جدول سایز بندی ها می رویم و متناسب با سایز های اصلی خود و میزانی که می خواهیم فیت یا آزاد باشد سایز مناسب خود را انتخاب می کنیم.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

قسمت های مختلف سایز خود را چگونه اندازه گیری کنیم؟

برای این که هنگام خرید لباس بتوانید سایز مناسب خود را انتخاب کنید باید قبل از آن اطلاعات کافی درباره اندازه های خود داشته باشید. داشتن این اطلاعات به شما در خرید اینترنتی کمک شایانی خواهد کرد زیرا به راحتی می توانید اندازه های خود را با جدول سایزبندی آن مطابقت بدهید در ادامه روش اندازه گیری قسمت های مختلف را بررسی می کنیم:

اندازه دور سینه و یا بالا تنه

این قسمت در جدول سایز بندی ها ممکن است به اسم بالا تنه و یا دور سینه نوشته شود یکی از فاکتور هایی که در جدول سایز بندی ها بسیار مورد توجه است. برای اندازه گیری این قسمت در منزل باید از یک نفر کمک بگیرید ابتدا دست های خود را باز کرده سپس به شخصی که کمکتان است بگویید تا دور سینه را برایتان اندازه گیری کند.

سایز دورکمر

اندازه گیری این قسمت را می توانید به تنهایی در منزل انجام دهید و اندازه گرفتن دور کمر بسیار راحت تر از اندازه گیری دور سینه است برای این کار ابتدا باید باریک ترین قسمت کمر خود را در نظر بگیرید سپس متر را در همان قسمت گذاشته و دور کمر خود بپیچید عدد به دست آمده اندازه دور کمر شما خواهد بود.

اندازه دور باسن

یکی دیگر از قسمت های مهمی که باید اندازه آن را داشته باشید دور باسن است  برای اندازه گیری این قسمت ابتدا باید پا های خود را جفت کرده و صاف بایستد. سپس باید متر را به صورت موازی با زمین و در بزرگترین قسمت باسنتان قرار دهید و دور تا دور آن را اندازه بگیرید.

دور گردن

برای لباس های یقه دار شما باید سایز دور گردن خود را بدست بیاورید برای این کار باید متر را با فاصله یک سانتی از سرشانه دور گردن نگه دارید طوری نگه دارید که فضایی بین گردن و متر نباشد از طرفی موجب حس خفگی و یا تنش هم نشود. همچنین دقت کنید که متر مسطح است و برای اندازه گیری آن را زاویه دار نگه ندارید.

اندازه دور بازو

علاوه بر طرح و رنگ لباس ها یکی از ویژگی هایی که سبب می شود تا لباس زنانه توی تن زیبا به نظر برسد این است که تنگ و یا گشاد نباشد. از مواردی که به شما کمک می کند تا موقع خرید اینترنتی لباس مناسبی خریداری کنید اندازه دور بازو است. برای بدست آوردن اندازه آن باید متر را دور بازوی خود بچرخوانید عدد به دست آمده سایز دور بازوی شماست.

سرشانه

سرشانه های مناسب در ایست لباس بر بدن بسیار تاثیر گذارند برای این اندازه گیری سرشانه باید از قسمت گودی گردن تا افتادگی دست ها را اندازه گیری کنید.

اندازه قد آستین

ممکن است برای خیلی از شماها پیش آمده باشد لباسی که سفارش داده اید آستینی بلند یا کوتاه داشته و یا ممکن است آستین آن لباس گشاد و یا تنگ بوده باشد برای این که این اتفاق پیش نیاید بهتر است قبل از خرید حتما سایز آستین خود  و لباس مورد نظرتان را چک کنید برای بدست آوردن سایز آستین باید متر را از سر شانه  تا برآمدگی مچ اندازه بزنید.

کارور جلو

داشتن اندازه این قسمت به راحتی و استایل شما در لباس بسیار کمک خواهد کرد برای اندازی گیری کارور جلو باید حد فاصل بین دو نقطه اتصال بازو به بدن را به کمک متر اندازه بگیرید.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

کارور پشت

برای اندازه گیری این قسمت باید از فرد دیگری کمک بگیرید. قسمت پشت گردن کمی پایین تر کارور پشت می گویند که باید توسط کمکی شما اندازه گیری شود. در واقع این بخش همان کارور جلو است منتها این پشت بدن است.

قد بالا تنه

یکی از قسمت هایی که در جدول سایز بندی سایت ها می بینیم قد بالاتنه از پشت و جلوی لباس است. درواقع همان قد لباس مورد نظر شما محسوب می شود. معمولا در لباس های زنانه قد پشت و جلو لباس ها یکسان است اما گاهی در برخی از مدل ها پیش می آید که قد پشت لباس با جلوی آن یکی نباشد برای اندازه گیری قد مناسب یک لباس برای خود برای قسمت پشت آن باید از گردن تا کمرتان را اندازه گیری کند از طرفی برای پیدا کردن قد مناسب قسمت جلو لباس از سرشانه تا کمر را می توانید اندازه گیری کنید.

پیشنهاد پوشاک کوهستانی : خرید شلوار راحتی زنانه
                                      خرید تیشرت زنانه

نکات مهم برای پیدا کردن سایز درست

موقع اندازه گیری حتما لباس نازک بپوشید تا اندازهایتان متناسب دربیاید.
قبل از اندازه گیری زیاد آب و غذا نخورید.
برای اندازه گیری از مترهای انعطاف پذیر و استاندارد خیاطی استفاده کنید.
اندازه گیری خود را به فردی که منصف و کاربلد است بسپارید.
زمانی که می خواهند اندازه گیری شما را انجام دهند حتما صاف ایستاده و شانه های خود را عقب دهید همچنین گردن صاف و کمر را در راستای بدن باشد تا شکمتان حالتی افتاده نگیرد.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

انواع سایز بندی های ثابت استاندارد جهانی

گاهی اوقات ممکن است موقع خرید و انتخاب سایز لباس ها بجای عدد از حروف انگلیسی مثل s,m,l استفاده کنند این حروف ها هم همان معنای سایز بندی را می دهند  که بسیار رایج و معروف اند:

سایز اسمال (S)

یک سایز استانداردی است که طرفداران زیادی هم دارند زیرا اغلب مورد استفاده افراد لاغر است از لحاظ عددی با سایز 36 برابری می کند. معمولا افرادی که قد آن ها حدود 155 سانتی متر و وزن 55 کیلو گرم هستند از سایز اسمال استفاده می کنند.

سایز مدیوم (M)

از پرفروش ترین سایز ها می توان به سایز مدیوم اشاره کرد زیرا این سایز مناسب افرادی است که نه خیلی لاغر هستند و نه خیلی چاق. اغلب مناسب افرادی با قد 160 سانتی متر و وزن 60 کیلو گرم است. اگر بخواهیم به صورت عددی اندازه آن را در نظر بگیریم لباس های سایز مدیوم همان عدد 38 هستند.

سایز لارج (L)

این سایز لباس هم نسبتا فروش خوبی دارند و مناسب افرادی است که تقریبا استایل پری دارند اما می خواهند لباس آزاد تری بپوشند. سایز لارج برای افرادی که قد آن ها حدود 170 سانت و وزنی تقریبا 75 کیلو گرم دارند مناسب است. اندازه عددی سایز لارج 40 است.

ایکس لارج (XL)

سایز ایکس لارج معمولا مناسب افرادی است که کمی چاق هستند از لحاظ عددی سایز ایکس لارج برابر با سایز 42 است و افرادی که قد 180 سانتی متر دارند و وزن آن ها حدود 80 کیلو گرم است مناسب است.

دو ایکس لارج (XXL)

دو ایکس لارج لباس های گشاد و سایز بزرگی هستند این سایز برای افرادی که کمی اضافه وزن دارند مناسب است. افرادی که قد آن ها 180 سانتی متر و وزن آن ها حدود 95 تا 100 کیلوگرم است این سایز لباس را برای خود تهیه می کنند. سایز دو ایکس لارج از لحاظ عددی با سایز 44 برابر است.

ایکس اسمال (XS)

از کوچکترین سایز ها برای افراد است معمولا کسانی که جدا از لاغر بودن ریز نقش هستند و از طرفی قد بلندی هم ندارند مناسب است. ممکن است قد آن ها بین 150 تا 155 و وزن آن ها بین 45 تا کمتر از 55 کیلو گرم اند از لحاظ عددی سایز آن ها معادل 34 است.

سایزبندی لباس ها چگونه است؟

جمع بندی:

این مقاله درباره انواع سایزبندی های استاندارد جهانی است. اطلاعاتی درباره انواع سایز بندی ها در سیستم های مختلف مثل آمریکایی و انگلیس و اروپاست، از طرفی سایز بندی استاندارد کشورمان مانند اروپاست. با مطالعه این مقاله و دانستن تفاوت سایز بندی در سیستم های مختلف به راحتی می توانید از برندهای مختلف خارجی به کمک راهنمای جدول سایز بندی متناسب با سایز خود خرید مناسبی داشته باشید. داشتن این اطلاعات به خرید های آنلاین شما کمک شایانی خواهد کرد همچنین طریقه اندازه گیری قسمت های مختلف بدن را ذکر کرده ایم تا مطابق با اندازه های خود سایز مناسب را بیابید.

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!