• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که برای خرید لباس به فروشگاهی می روید لباسی را به فروشنده نشان می دهید و مثلا می گویید این بلوز چند است؟ فروشده نگاهی به شما می اندازد و می گوید این بلوز نیست و «به عنوان مثال» تیشرت است. در این مقاله با پوشاک کوهستانی همراه باشید برای اینکه بدانیم تفاوت بلوز و تیشرت در چیست تا با توجه به نیاز خود در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشیم.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

تیشرت چیست؟

همان طور که از نام تیشرت ها « t- shert»یا «tee_ shert»  مشخص است تیشرت ها پوششی هستند به شکل حرفT  انگلیسی که برای بالاتنه مردان و زنان به کار می رود. تیشرت ها را معمولا به عنوان لباس غیر رسمی می شناسیم زیرا  دارای یقه گرد و ساده و آستین کوتاه هستند، جالب است بدانید که شکل اولیه تیشرت های امروزی همان زیرپوش های یکسره قرن نوزدهم است که ابتدا توسط کارگران معدنچی و کشتی گیران از آن استفاده می شد و سپس در اواسط قرن بیستم از لباس زیر به لباس های غیررسمی عمومی تبدیل شد. تی شرت ها عموما از پارچه ای کشسان، سبک و ارزان ساخته می شوند که به راحتی شسته می شوند. معمولاً جنس تیشرت ها از منسوجات پنبه ای و کشباف است که در مقایسه با پیراهن های دوخته شده از پارچه، بافت انعطاف پذیر تری دارند. گاهی تیشرت ها بدنه ای لوله‌ شکل دارند که بر روی یک دستگاه بافندگی دایره‌ای تولید می شوند، به طوری که بالا تنه هیچ درز جانبی ندارد. امروزه تولید تی شرت ها با ماشین های خودکار صورت میگیرد.از دهه 1960، با گسترش صنعت چاپ روی پارچه، تی شرت ها  تنها یک پوشش نبودند بلکه به عنوان وسیله ای برای بیان عقاید شخصی رشد کردند. از دهه 1970 تی‌شرت‌هایی با چاپ برند های مخصوص مانند کوکاکولا و میکی موس یک شکل استاندارد بازاریابی برای محصولات عمده ی مصرف‌کننده آمریکایی بود.
همچنین معمولاً برای بزرگداشت یک رویداد یا بیان یک بیانیه سیاسی یا شخصی استفاده می شود. از دهه 1990، تولید تی شرت با لوگوها یا پیام های شرکتی خود به عنوان بخشی از کمپین های تبلیغاتی برای شرکت ها در اندازه های مختلف معمول شد. از اواخر دهه 1980 و به خصوص دهه 1990، تی‌شرت‌هایی با لوگوهای برجسته طراحان، به‌ویژه در بین نوجوانان و جوانان رایج شد.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

بلوز چیست؟

کلمه بلوز «به انگلیسی Blouse »در واقع ریشه ای فرانسوی دارد، سربازهای فرانسوی جنگ های صلیبی نوعی لباس گشاد آبی رنگ بر تن می کردند به نام  پیراهن لوئیزیانا که آنها را در برابر گرد و غبار محافظت می کرد به مرور زمان این پیراهن ها به  خاطر شهر پلوزیوم در مصر که محل استفاده آن بود تغییر نام داد. بلوز های اولیه آنقدر گشاد بود که در قسمت کمر به وسیله ی یک کمربند جمع می شد و بیشتر توسط مردان، زنان و کودکان برای کارکردن استفاده می شد.
امروزه بلوز ها به شکل اجداد قدیمی خود تنها برای زنان کاربرد دارد و بلوز های مردانه در واقع تی شرت های نازک و آستین بلندی هستند که مخصوص فصل بهار و تابستان و یا روزهای نه چندان سرد پاییز هستند. بلوزها با همان یقه هایی که در طراحی تیشرت استفاده می شود یعنی یقه گرد و یقه هفت دوخته می شوند و البته گاهی بلوزها با یقه اسکی طراحی می شوند.

انواع تیشرت:

همانطور که گفته شد تیشرت ها به دلیل راحتی که دارند یکی از محبوب ترین نوع پوشش بالاتنه هم در بین خانم ها و هم آقایان هستند. بنابراین طراحان تیشرت دنیای رنگارنگی از طرح، نقش، برش و تن خور لباس را پیش روی طیف وسیع مصرف کنندگان تیشرت قرار داده اند. تیشرت ها بسته به نوع یقه، آستین، آزادی لباس، طرح و چاپ روی آنها انواع مختلفی دارند.

1- تیشرت ها از نظر نوع یقه:

◘ تیشرت یقه گرد:

بیشتر تیشرت ها با این نوع یقه طراحی میشوند دور یقه معمولا با نوار کشبافی به رنگ زمینه ی تیشرت دوخته شده است، بازی یقه دراین مدل از تیشرت ها زیاد نیست و همین سادگی یقه باعث می شود بتوان این نوع از تیشرت ها را زیر یک پیراهن یقه دار پوشید و دکمه های پیراهن را باز گذاشت و یا حتی شما می توانید تیشرت یقه گرد و تک رنگ خود را با یک کت اسپرت ست کنید و یک استایل شیک اسپرت برای خود بسازید.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

◘ تیشرت یقه هفت:

طراحی یقه این تیشرت ها به شکل هفت فارسی یا حرف  « v » انگلیسی است. یقه این مدل تیشرت ها باعث می شود کمی صورت شما کشیده تر به نظر برسد، بنابراین اگر صورت لاغر و کشیده ای دارید و یا سینه و شانه های پهنی ندارید بهتر است از تیشرت های یقه هفت استفاده نکنید زیرا ممکن است یقه تیشرت به خوبی روی بدن شما نخوابد و شکل آویزان و بدی به خود بگیرد.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

◘ تیشرت یقه هنلی :(Y)

تیشرت یقه هنلی در واقع تیشرت های یقه گردی هستند که یقه در قسمت گودی باز شده و دارای چند دکمه، دکمه نما و یا زیپ است.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

◘ تیشرت یقه ایستاده:

یقه این نوع تیشرت ها به صورت ایستاده کمی بالای گردن می آید و معمولا روی یقه هفت سوار می شوند. جنس بافت یقه ایستاده کمی ضخیم تر از بقیه یقه هاست تا یقه ایستایی و زیبایی کافی داشته باشد. این نوع یقه مناسب افرادی با گردن بلند است.

◘ تیشرت یقه اسکوپ:

یقه در این نوع از تیشرت ها گرد است اما بازی یقه به شکلی است که پایین تر از استخوان ترقوه قرار می گیرد تیشرت های یقه اسکوپی نیز مناسب افرادی است که عضلات سینه ای برجسته ای دارند.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

2- انواع آستین در تیشرت:

آستین کوتاه تیشرت ممکن است به شیوه های مختلفی طراحی شود مانند:

• آستین کاپ:

آستین این مدل از تیشرت ها به صورت یکسره از سرشانه تا روی بازو را می پوشاند یعنی آستین درز و برشی ندارد و معمولا طول آن نهایتا تا نصف بازوست.

• آستین رگلان:

در شکل و جای حلقه آستین متفاوت است و حلقه به صورت خط صاف تا کمی اریب از زیر حلقه تا سرشانه و گاهی تا گوشه گردن ادامه دارد. در این مدل تیشرت ها شانه کوچک‌تر دیده می شود و مناسب شانه های پهن است. آستین رگلان برای تیشرت های ورزشی کاربرد زیادی دارد.

انواع بلوز:

بلوزها نیز مانند تیشرت ها از نظر نوع یقه، آستین، طرح و چاپ لباس با هم متفاوت هستند.

1- انواع بلوز برحسب نوع یقه:

بلوز ها چون آستین بلند هستند می توان آنها را در فصل بهار و حتی روزهای نه چندان سرد پاییز نیز پوشید و به خاطر همین آستین بلند جنبه رسمی تری دارند. بنابراین علاوه بر یقه های گفته شده برای تیشرت ها، یقه های گرمتر و رسمی تری مانند یقه پیراهنی نیز در طراحی بلوزها دیده می شود.

بلوز یقه پیراهنی:

در بلوزهای یقه پیراهنی، یقه اصلی بلوز به صورت هفت فارسی است و یقه دوم، به صورت یقه پیراهن مردانه درون آن است به طوری که شما در نگاه اول تصور می کنید زیر این بلوز یه پیراهن پوشیده شده است.

2- بلوزها بر حسب آستین:

در بلوز، آستین لباس حتما بلند است و مچ آستین به صورت کشباف است. ممکن است آستین برخی بلوزها به صورت رگلان برش خورده باشند و یا آستین ها به رنگ دیگری باشند.

اصطلاحاتی درمورد تیشرت ها و بلوزها که باید بدانید:

1- تیشرت و بلوز لانگ«Longe»:

تیشرت ها و بلوزهایی که آزادتر از سایز معمول هستند، آستین آنها حالت افتاده دارد به طوری که گاه برش سرشانه در بلوزها و تیشرت های لانگ تا وسط بازو نیز آمده است. قد این مدل لباسها نیز بلندتر از سایز های معمول است یعنی حداقل تا روی ران و حداکثر تا بالای زانو می آید. تیشرت ها و بلوزهای لانگ فری سایز هستند بنابراین هم افراد لاغر و هم افراد دارای اضافه وزن می توانند از آن استفاده کنند. در طراحی آنها از انواع رنگ ها، چاپ ها و برش های غیر قرینه استفاده می شود. دختران و پسران نوجوان و جوان بیشترین مصرف کنندگان تیشرت ها و بلوزهای لانگ هستند.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

2- تیشرت و بلوز یوکدار:

به برش های افقی در لباس یوک می گویند، معمولا یوک در بلوز و تیشرت زمانی به کار می رود که طراح قصد داشته باشد از ترکیب دو یا چند رنگ استفاده کند و یا با ایجاد برش و دوخت در قسمت عرضی لباس، به آن حجم دهد. تیشرت ها و بلوزهای یوک دار مناسب افراد لاغر اندام است.

3- تیشرت کراپ:

تیشرت هایی که به صورت نیم تنه هستند، آستین تیشرت های کراپ به صورت کاپ، کوتاه و یا سه ربع هست و  این تیشرت ها فری سایز هستند، برخلاف تیشرت های لانگ که مناسب افراد لاغر و چاق بود تیشرت های کراپ به خاطر طول کوتاهی که دارند مناسب افراد لاغر است افرادی که شکم های بزرگی دارند بهتر است از این تیشرت ها استفاده  نکنند.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

4-تیشرت تنیس:

به تیشرت های یقه داری که چند دکمه می خورند و یقه آنها برگردان می شود، تیشرت تنیس یا پولوشرت می گویند.

تی شرت و بلوز چه تفاوتی دارند؟

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!