• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

1401-04-04 آموزش

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بخواهید لباسی را بپوشید و یا در کمد نگهداری می کردید، حالا دیده اید که لک شده است. به این فکر می کنید که دیگر قابل پوشیدن نیست و می خواهید آن لباس را دور بیندازید. پاک کردن لکه های یقه و لباس شاید غیرممکن به نظر برسد، اما پیشنهاد می کنیم که یکبار هم که شده از روش های لکه بری که در این مقاله گفته ایم استفاده کنید. احتمالا دیگر این لکه ها را نخواهید دید. پس برای حل این مشکل به جهت یادگیری و راهنمایی شما عزیزان نحوه پاکسازی و تمیز کردن یقه لباس ها را آموزش داده ایم، در این مقاله با پوشاک کوهستانی همراه شوید.

چکار کنیم که یقه لباس ها چرک نگیرد؟

از جمله مشکلاتی که روزمره با آن روبرو می شویم از بین بردن چرک و لکه های مختلف از روی لباس است. مخصوصا در فصل گرم و سوزان تابستان که به علت عرق کردن زیاد این مشکل در قسمت یقه و زیر بغل  لباس بخصوص پیراهن های مردانه بیشتر به چشم می آید. همینطور بوی بد عرق و چسبناک بودن آن دردسر ساز است، حتی در صورت شستن مرتب لباس ها بعضی اوقات این لکه ها از لباس جدا نمی شوند و لکه های سفید و زرد رنگی روی لباس ایجاد می کنند. زرد بودن ناحیه یقه و زیر بغل خیلی شرم اور است و مردم سعی می کنند دچار این مشکل نشوند و در صورت بروز این موضوع وتمیز نشدن لباس مورد نظر دیگر قابل استفاده نیست. یقه لباس برخلاف جاهای دیگر به راحتی تمیز نمی شود و از بین بردن لکه وچرک آن کاری زمان بر است. ولی خوشبختانه لکه و زردی یقه پیراهن ماندگار نیست و با یک شستشوی خوب و ماهرانه پاک و تمیز می شود. همچنین اگر این لکه ها زمان زیادی روی یقه لباس مانده باشد برای پاکسازی آنها از روش ها و مواد شوینده مناسبی باید کمک گرفت.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

علت زرد شدن یقه لباس ها

در هر لحظه ممکن است لکه ای روی یقه لباستان ایجاد شود، با این حال لکه ها در فصل تابستان بیشتر از هر زمان دیگری خود را نشان می دهند، چرا که یکی از اصلی ترین علت های زرد شدن یقه لباس ها عرق و سلول های مرده پوستی هستند. اما بعضی اوقات عوامل محیطی مثل نیکوتین ناشی از دود سیگار یا باقی مانده چربی غذای در پخت و پز نیز می تواند دلیل زرد شدن لباس باشد. علاوه بر این ها ممکن است لکه ها بخاطر اثر لوازم آرایشی بوجود آمده باشد. همچنین به دلیل ضخامت بیشترسر آستین و یقه احتمال تجمع باکتری ها نیز نسبت به دیگر نواحی لباس بالاتر است. گاهی حتی لباس های سفیدی که  در کمد هستند و زمان طولانی از آن ها استفاده نکردیم هم زرد می شوند. اما علت زرد شدن لباس سفید درون کمد چیست؟

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

علت زرد شدن لباس های سفید

لباس های سفید در صورت نگهداری و شستشوی نادرست تغییر رنگ می دهند، زرد شدن لباس سفید می تواند به دلایل زیر باشد:

• زرد شدن لباس سفید با وایتکس

استفاده از وایتکس یا سفید کننده خانگی باعث سفید شدن لباس ها می شود ولی استفاده زیاد از آن ها باعث زرد شدن لباس ها می شود. وایتکس یک ماده ضدعفونی کننده قوی است و مقدار زیاد مواد شیمیایی برای هر بار شستن لباس ها باعث خراب شدن و زرد شدن لباس ها در طول زمان می شود. استفاده از سرکه تقطیر شده در زمان آبکشی تاثیر سفیدکننده را خنثی کرده و از زرد شدن جلوگیری می کند.

• مواد شوینده یا چرخه شستشو ناکافی

شستشوی ناکافی یا مواد شوینده کم باعث می شود خاک و زباله در الیاف کوچک لباس بماند. لباس ها را قبل از قرار دادن در کمد خود به خوبی بشویید و خشک کنید.

• شستن لباس ها با آب سرد

بیشتر لباس هایی که با ماشین لباسشویی شسته می شوند، زمان آبکشی با آب سرد را تحمل می کنند. آب سرد ممکن است باعث جمع شدن یک لایه نازک کف صابون روی لباس شود و ممکن است این لایه نازک، رنگ سفید پارچه را به رنگ زرد روشن تغییر دهد.

• رنگ لباس

تولید کنندگان پوشاک، لباس سفید را با مواد سفید رنگ می کنند. این مواد سفید کننده ممکن است در طول زمان نگهداری تجزیه شوند و یک رنگ زرد از خود به جا می گذارند.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

• محل نگهداری لباس ها

ترکیباتی که در محل نگهداری لباس ها وجود دارد، مثل جعبه های پلاستیکی، جعبه های مقوایی، چوبی و کیسه های پلاستیکی باعث زرد شدن لباس ها می شود. این جعبه ها گازهایی را از خود رها می کنند که در طول زمان، می توانند به الیاف لباس نفوذ کرده و باعث لکه های زرد روی لباس سفید شما شود.

پیشنهاد پوشاک کوهستانی: خرید بلوز و شومیز زنانه
                                      خرید تی شرت زنانه

جلوگیری از زرد شدن یقه لباس

عرق در حالت عادی زرد نیست. اما به علت وجود مقدار کمی اوره در عرق، لکه های زرد در لباس بخصوص جاهایی که بیشتر عرق می کنیم مثل زیربغل و یقه به وجود می آید. اگر از مام یا دئودورانت برای از بین بردن بوی عرق و کم کردن عرق استفاده می کنید، چون دئودورانت آلومینیومی و اسیدی می باشد، احتمال ایجاد لکه زرد عرق در لباسهایتان بیشتر می شود. می توانید از ضد عرق های بدون آلومینیوم استفاده کنید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

استفاده از زیرپیراهن و عرق گیر نیز می تواند گزینه خوبی باشد زیرا می تواند از تماس عرق با لباس تا حد زیادی جلوگیری کند.
برای رفع این مشکل و زرد نشدن لباس از پودر بچه پس از شستشو و خشک کردن لباس در موضعی که در تماس با عرق است استفاده کنید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

برخی بر این باورند که قبل از آنکه یک پیراهن تمیز را به تن کنید، گردن خود را به خوبی بشویید و از هیچ گونه کرم رنگی یا مرطوب کننده اطراف گردنتان استفاده نکنید، چرا که اثر این کرم ها روی یقه پیراهن و لباستان باقی می ماند و با این روش از ایجاد لکه جلوگیری می کنند. ولی باید بدانید که اینطور نیست و به هیچ روشی نمی توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد و تنها راه این است که لباس ها را با ترفندهای خاص شست و بعد از تمیز شدن کامل از آن ها استفاده کرد.

نحوه پاک کردن چرک یقه لباس

باید اقداماتی را قبل از قرار دادن لباس ها در ماشین لباسشویی، انجام دهید. با این روش شما اطمینان پیدا می کنید که لباس های شما کاملا تمیز و عاری از لکه خواهند شد. موقع پاک کردن چرک یقه لباس یا پیراهن حتما باید مواد شوینده ای که انتخاب می کنید مناسب باشد؛ استفاده از مواد شوینده نامناسب ممکن است باعث تثبیت لکه روی یقه پیراهن شود و دیگر نتوانید آن را پاک کنید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

1- حذف لکه چربی از روی یقه لباس

اولین کاری که برای پاک کردن لکه از یقه لباس باید انجام داد چطور حذف کردن لکه چربی از روی لباس است. برای حذف این لکه می توانید درون ظرفی آب و صابون بریزید و لباس را چند ساعت درون آن خیس دهید یا از مواد پاک کننده هم می توانید برای از بین بردن لکه استفاده کنید. یکی دیگر از روش های حذف لکه از روی پیراهن استفاده از شامپو است. اگر باز هم نتوانستید لکه را از بین ببرید، چرب کردن یقه بامواد روغنی مثل وازلین می تواند راهکار مناسبی باشد.

2- مواد پاک کننده مناسب برای حذف لکه یقه لباس

بعد از حذف چربی از روی یقه باید برای پاک کردن لکه ایجاد شده از یک پاک کننده قوی و مناسب استفاده کنید. پاک کننده را روی یقه لباس اسپری کرده و مدتی صبر کنید تا مواد اثر کند، سپس مقداری یقه را مالش دهید تا لکه از بین برود.

3- استفاده از مسواک برای پاک کردن لکه های سر سخت

از مشکلاتی که برای پاک کردن لکه از روی لباس وجود دارد نفوذ لکه به عمق الیاف لباس است. اگر هیچ کدام از روش ها فایده نداشت پیشنهاد می کنیم که یک پاک کننده قوی روی لکه بمالید و مسواکی که برای اینکار انتخاب کرده اید را به آرامی روی آن بکشید با تکرار این عمل می توانید آن را کم رنگ و از بین ببرید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

4- شستشوی کامل لباس

بعد از اینکه به طور کامل لکه را از روی یقه پاک کردید، باید لباس را با آب بشویید تا مواد پاک کننده کاملا از الیاف لباس خارج شوند. توجه کنید قبل از لکه گیری و پاک کردن چرک یقه از شستن و خشک کردن آن خودداری کنید، زیرا شستن لباس با آب گرم و خشک کردن لباس در هوای آزاد باعث تثبیت لکه روی یقه می شود.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

» چگونه زردی یقه لباس را از بین ببریم

چرک لباس دو نوع است، کثیفی هایی که خیلی راحت پاک می شوند و دسته دیگر چرک هایی هستند که به سختی از بین می روند. بعضی لکه ها را اگر همان موقع که روی لباس افتادند شست از بین می روند ولی چرک هایی هم هستند که به دلیل زمان زیادی که روی لباس بوده اند باید با ترفندهای خاص پاک شوند. قبل از لکه گیری یقه لباس ها بهتر است بدانید که قرار نیست معجزه ای رخ دهد. ممکن است روش لکه بری یقه هر لباسی با دیگری متفاوت باشد. همه ما با تغییر رنگ و لکه یقه لباس ها مواجه شده ایم لکه هایی که با شستشوهای مکرر نیز از بین نمی روند و باعث چرک مردگی و کهنگی لباس های ما می شوند و تمیز نگه داشتن لباس هایی که روزانه چندین ساعت آن ها را می پوشیم، کار سختی می کنند. سفید کردن یقه پیراهن شاید غیر ممکن بنظر برسد اما نگران این موضوع نباشید. بعضی از روش ها و راههای شستشوی یقه پیراهن در خانه را آورده ایم.

◘ سفید کننده

در صورتیکه لباستان سفید باشد می توانید از مقداری سفیدکننده لباس استفاده کنید. قبل از استفاده سفید کننده تگ روی لباس را چک کنید که با این شوینده الیاف لباس آسیب نبیند. برای استفاده از این روش، نصف یک تشت آب ولرم بریزید بعد مقداری کمی از سفیدکننده را داخل آب بریزید و بعد قسمت یقه لباس را چند دقیقه درون تشت قرار دهید و با یک مسواک نرم به آرامی بمالید. بعد از برطرف کردن لکه، لباس را به خوبی بشویید تا دیگر اثری از لکه و چرک روی یقه پیراهن باقی نماند.
نکته: از سفید کننده در محیط های بسته استفاده نکنید و حتما دستکش بپوشید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ جوش شیرین

جوش شیرین یکی از پاک کننده های قدیمی و کاربردی است که مورد استفاده بعضی مردم قرار می گیرد. برای استفاده از این ماده مقدار 2 قاشق غذاخوری را با آب گرم به خوبی حل کنید تا خمیر آبکی به دست آید. بعد خمیر را روی لکه و چرک یقه پیراهن بریزید و با یک مسواک نرم به خوبی محل را بسابید تا جذب پارچه شود. سپس پیراهن را به خوبی شستشو دهید. می توانید به جای آب از سرکه نیز استفاده کنید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ شامپو یا مایع ظرفشویی

یکی دیگر از کاربردهای شامپو و مایع ظرفشویی خواص لکه بری آنها است. این دو شوینده در پاک کردن چربی و کثیفی یقه پیراهن تاثیر زیادی دارند. برای انجام این روش مقداری از شامپو یا مایع ظرفشویی را بر روی یقه پیراهن قرار دهید و به وسیله یک اسفنج یا مسواک نرم محل لکه را به خوبی بمالید. سپس لباس را به خوبی شستشو دهید، تا یقه پیراهن به خوبی پاک و تمیز شود.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ سرکه سفید

سرکه سفید یک ترکیب طبیعی و مناسب لکه بری است. در این مرحله تشت را با مقداری از آب ولرم پر کنید بعد مقداری سرکه سفید به آب اضافه کنید. حالا یقه پیراهن را به مدت نیم ساعت درون تشت بگذارید بعد با یک اسفنج کمی یقه پیراهن را مالش دهید. بعد از لکه گیری پیراهن را به صورت دستی یا با ماشین لباسشویی به خوبی بشویید. همینطور اگر به مواد شوینده و پاک کننده حساسیت دارید، سرکه سفید جایگزین مناسبی برای تمیز کردن لباسها می باشد.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ لیمو ترش

برای استفاده کردن از لیموترش، می توانید یک مسواک را به آب لیمو آغشته کنید و به محل لکه یقه پیراهن بمالید. لیمو خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی عالی دارد و لکه تعریق را به خوبی پاک می کند.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ نمک

حتی در زمان های قدیم هم استفاده از نمک برای پاک کردن و شستشوی لباس های چرکین رایج بوده است. در این مرحله، باید مقداری نمک را در کمی آب گرم به خوبی حل کنید، سپس یقه پیراهن را درون محلول قرار دهید یا می توانید یک اسفنج تمیز را در محلول آب و نمک قرار دهید و آن را روی یقه پیراهن بزنید تا لکه یقه لباس پاک شود.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ صابون ظرفشویی

صابون ظرفشویی هم در از بین بردن لکه های لباس موثر است. برای اینکار در ابتدا صابون را به همراه آب بر روی لکه ریخته و بعد کف صابون درست کنید و بر روی لکه بمالید یا لباس دارای لکه را درون محلول صابون و آب قرار دهید تا به خوبی خیس شده و لکه به طور کامل از بین برود. بعد از لکه بری لباس را به صورت دستی یا با ماشین لباسشویی بشویید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ آب اکسیژنه

اگر از همه روش ها برای پاک کردن لکه یقه پیراهن و لباستان استفاده کردید ولی لکه از بین نرفت برای آخرین روش می توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید. یعنی مقداری آب گرم و آب اکسیژنه را با هم مخلوط کنید و لکه را به مدت یک ساعت یا بیشتر در آن خیس کنید و بعد طبق معمول لباس را بشویید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ کرم تارتار

برای استفاده از این شوینده، 2 قاشق غذاخوری کرم تارتار را در 4 لیتر آب حل کنید. پیراهن و یا لباس مورد نظر را به مدت یک ساعت در محلول قرار دهید، بعد مانند همیشه لباس را شستشو دهید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ آمونیاک

در ابتدا به میزان برابر از آب و آمونیاک را با هم ترکیب نمایید. بعد از آن ترکیب آماده شده را با مسواکی نرم به محلول آغشته کنید و روی لکه ها بکشید. بعد از برطرف کردن لکه لباس را در دمای مناسب از ماشین لباسشویی قرار داده و به طور کامل شسته تا تمیز شود.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

◘ سرکه سیب

سرکه سیب نیز یک محلول بسیار کاربردی می باشد که به عنوان سفید کننده مورد مصرف قرار می گیرد. سرکه در از بین بردن لکه هایی که بر اثر تعریق پدید آمده است، بسیار مفید و موثر می باشد. این محلول سرعت و میزان پاک کنندگی شوینده ها را بالا می برد. برای استفاده از این روش 2 قاشق غذاخوری را با 1 لیوان آب ترکیب کنید و به وسیله یک مسواک نرم بر روی لکه یقه بکشید. بعد از رفع لکه لباس را به خوبی بشویید و از نتیجه کار خود لذت ببرید.

◘ آسپرین پودر شده

در صورتی که لکه یقه لباس شما از بین نمی رود می توانید نصف فنجان آب گرم را با 2 آسپرین پودر شده مخلوط کنید سپس لکه را 2 تا 3 ساعت در محلول قرار دهید. بعد از لکه بری لباس را مثل همیشه به خوبی شستشو دهید.

چیکار کنیم که یقه ی لباس ها چرک نگیرد؟

نکاتی برای پاک کردن چرک یقه لباس

1- برای شستن چرک یقه و لباس به جای هزینه های کلان می توانید یکی از روش های بالا را با توجه به جنس لباس انتخاب کنید تا یقه لباس تمیز شود.
2- همواره مراقب باشید زیرا بعضی از لباس های ظریف ممکن است در تماس با آمونیاک یا جوش شیرین از بین بروند.
3- از استفاده برخی محلول های بالا در قسمت های تمیز لباس خودداری کنید.
4- این روش ها را بر روی قسمت بی رنگ لباس به کار ببرید.

جمع بندی

یکی از معضلاتی که در شستن لباس ها مخصوصا پیراهن های مردانه با آن مواجه می شوید نحوه پاک کردن لکه و چرک یقه پیراهن است که می توانید با روش هایی مثل استفاده از سرکه سفید، آمونیاک، جوش شیرین، لیموترش و آب اکسیژنه و... با توجه به جنس پارچه لباس انتخاب کرده و استفاده کنید. از پاک کردن لکه های تعریق و چرک های طولانی مدت از روی لباس خود لذت ببرید. اگر چرک دور یقه یا لبه آستین کم باشد می توان آن را با شستشوی مقدماتی و اصلی از بین برد.

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!