• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

1401-03-17 آموزش

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که لباسی را بیش از بقیه لباس ها استفاده کنید و بخاطر شستشو مکرر رنگ آن رفته باشد ولی خوش ایست باشد و بتوان از آن استفاده کرد. در اینصورت می توانید لباس خود را رنگ کنید. پوشاک کوهستانی در این مقاله نحوه رنگ کردن لباس و اینکه چه جنس پارچه هایی را می توان رنگ کرد در اختیار شما گذاشته است.

درباره رنگ کردن لباس ها

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که از تعداد محدودی از لباس های خود برای بیرون رفتن و یا لباس راحتی برای خانه بیشتر از لباس های دیگر استفاده  کنید و به دلیل استفاده دائم و شستشوی های مکرر رنگ و روی لباس از نظر ظاهری نامناسب شده ولی از لحاظ استایل، لباس همچنان قشنگ و خوش ایست است. یا اغلب لباس هایی دارید که برایتان با ارزش هستند و همیشه در کمد آن ها را نگه داری می کنید و با توجه به اینکه برایتان ارزشمندند به دلیل رنگ پریدگی ظاهر آن ها، اغلب ازش استفاده نمی کنید در صورتی که این لباس ها قابلیت پوشیده شدن دارند اما به مرور زمان در اثر شستشو مدوام و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید ظاهر اولیه خود را از دست داده اند. معمولا بیشتر افراد در چنین مرحله ای تصور می کنند که دیگر این لباس ها قابل استفاده نیستند و باید از آن ها دل کند در صورتی که این طور نیس زیرا اگر لباس شما سالم است و تنها از لحاظ ظاهری مشکل دارد می توانید از روش رنگ کردن لباس ها استفاده کنید. در این روش برخی از پارچه ها هستند که قابلیت رنگ شدن دارند به همین ترتیب می توانید لباس های دلخواه خود را به خشکشویی ببرید و یا در منزل به رنگ کردن لباس خود با رنگ دلخواه خود بپردازید.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

مرحله به مرحله رنگ کردن لباس هایمان

1- ابتدا باید مقدار رنگ مورد نظر را تهیه کنیم برای خرید رنگ می توانیم به خرازی ها و یا فروشگاه های اینترنتی سفارش بدهیم برای تشخیص مقدار رنگ مورد نیاز به لباسی که می خواهید رنگ کنید بستگی دارد مثلا برای یک شلوار مردانه 15 گرم رنگ لازم است. هنگام خرید رنگ  دلخواهتون حتما روش استفاده از آن را بر روی قوطی بخوانید.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

2- قبل از اقدام برای رنگ کردن لباس های خود ابتدا باید لباس مورد نظر را به خوبی بشویید تا هیچ لکه ای روی آن نماند از طرفی لباس تمیز رنگ پذیری بهتری دارد بعد از شستشوی لباس مورد نظر نیازی به خشک کردن آن نیست زیرا باید مرطوب باشد.
3- در این قسمت یادتان باشد حتما باید از ظرف بزرگ و عمق داری استفاده کنید زیرا زمانی که می خواهید لباس خود را درون ظرف بگذارید باید لباس شما به طور کامل در آب فرو برود.
4- برای شروع رنگ کردن لباس ها باید ابتدا درون آن تشت بزرگی که تهیه کردید آب بریزید تا به جوش بیاید سپس مقداری از رنگ مورد نیاز خود را به درون آب در حال جوش اضافه کنید. برای این کار می توانید ابتدا در ظرف کوچکی مقداری رنگ را با آب داغ حل کنید تا رقیق شود سپس این محلول رنگی را به داخل ظرف آب در حال جوش اضافه کنید سپس خوب هم بزنید تا کاملا در هم حل شوند. به ازای هر لیتر آب یک قاشق چایی خوری نمک هم اضافه کنید این کار به تثبیت رنگ لباس کمک می کند.   

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

5- بعد از هم زدن رنگ شیمیایی در آب جوش و حل شدن آن ها درهم به طور کامل، نوبت اضافه کردن لباس مورد نظر به درون ظرف آب و رنگ در حال جوش است سپس باید لباس خود را زیر و رو کنید تا کامل همه جای آن رنگ بگیرد این کار را باید حدود 30 الی 40 دقیقه ادامه دهید تا همه قسمت های لباس رنگ بگیرد.
6- بعد از گذشت 30 تا 40 دقیقه از جوشیدن لباس با محلول آب و رنگ لباس خود را خارج کنید و داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید سپس یک استکان سرکه به آن اضافه کنید در این مرحله باید شلوار شما حدود یک ساعت در محلول آب و سرکه قرار بگیرد. این کار مرحله ثبیت رنگ است که باعث می شود رنگ کاملا به بافت لباس شما نفوذ کرده و سطحی نباشد.
7- بعد از یک ساعت نوبت آبکشی لباس شما می شود در این مرحله بهتر است ابتدا با آب سرد شروع به آبکشی لباس خود کنید و تا زمانی که آب رنگی نشده است می توانید به آبکشی ادامه دهید همچنین برای شستشوی لباس رنگ شده بهتر است از آب سرد و شامپو بچه استفاده کنید این کار باعث دوام بیشتر رنگ روی لباس شما می شود.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟ 

نکات مهم قبل از رنگ کردن لباس

1. قبل از رنگ کردن لباس ها باید ابتدا برچسب مراقبت آن ها را مطالعه کنید تا متوجه شوید لباس شما از پارچه رنگی است یا خیر زیرا برخی از پارچه ها رنگ پذیر هستند و در مقابل بعضی از پارچه ها هم هستند که قابلیت رنگ پذیری ندارند.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

2. اگر لباس شما از پارچه های رنگ پذیر بود باید به این نکته توجه کنید که در صورت رنگ کردن لباس باید رنگ فعلی آن را حذف کرد برای مثال اگر لباس شما رنگ صورتی و یا قرمز دارند برای تبدیل شدنش به رنگ مشکی لازم و ضرروی است که حتما رنگ آن را حذف کنید.
3. برای حذف کردن رنگ لباس در خانه باید از قوطی های بزرگ و ضدرنگی استفاد کرد، برای این کار در منزل می توانید از قوطی های بزرگ روغن که خالی شده اند هم استفاده کنید.
4. ابتدا برای حذف رنگ لباس باید این ظرف های بزرگ ضد رنگ را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهیم تا به جوش بیاید بعد از به جوش آمدن آب باید لباس مورد نظر خود را درون آب درحال جوش بی اندازیم سپس محلول مخصوص پاک کردن رنگ لباس را به آن ها اضافه کنیم. در این مرحله استفاده از محلول های سفید کننده هم تاثیر گذار هستند اما بهتر است محلول های مخصوص حذف رنگ در رنگرزی ها را تهیه و استفاده کنید.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

5. برای استفاده از ماده پاک کننده رنگ لباس ابتدا باید آب بجوش بیاید و سپس مطابق با دستور عمل روی پاکت پاک کننده عمل کرد و محلول را به داخل ظرف اضافه کنیم و هم بزنیم تا به طور کامل مخلوط شود. البته توصیه ما این است که این کارها حتما در محیطی انجام دهید که بسته نباشد مثلا در حیاط منزل روی تک شعله های بزرگ و فضای باز انجام دهید.

رعایت چند نکته مهم حین انجام پاک کردن و رنگ زدن لباس ها:

1.هنگام استفاده و کار کردن با مواد پاک کننده رنگ حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید تا آسیبی به پوستتان نرسد.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟


2. بعد از اینکه مواد پاک کننده در آب حل شد باید لباس موردنظر خود را درون قابلمه قرار دهیم و با یک ملاقه پلاستیکی لباس را زیرو رو کنید این کار را بین 30 تا 60 دقیقه به طور مداوم  انجام دهید تا رنگ لباس به طور کامل حذف شود.
3.در مرحله رنگ کردن لباس دمای آب درون قابلمه مهم است زیرا باید توجه کنید که آب در دمای جوش نباشد اگر در چنین حالتی بود مقداری دمای آن را پایین بیاورید.
4.برای پاک کردن رنگ لباس های جین حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید 5 دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود سپس آب قابلمه درون سینک خالی کنید تا فقط لباس جین شما در قابلمه بماند سپس با دستکش لباس را از داخل قابلمه برداشته و داخل یک تشت آب داغ قرار دهید. با آب داغ آن را آبکشی کنید تا تمام مواد استفاده شده از درون لباس پاک شود.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

5.در ادامه پاک کردن رنگ لباس ها باید لباس مورد نظر خود را درون ماشین لباس شویی قرار دهیم و با مواد شوینده آن را بشوییم تا آماده رنگ کردن شوند.

پارچه هایی که رنگ پذیری بهتری دارند

زمانی که می خواهید تصمیم به رنگ کردن لباس خود بگیرید باید به این نکته توجه کنید که رنگ پذیری پارچه ها با هم متفاوت است زیرا برخی پارچه ها هستند که راحت و به سرعت رنگ می گیرند و در مقابل پارچه های دیگری هم هستند که رنگ پذیری پایینی دارند و یا اغلب رنگرزی روی آن ها تاثیری ندارد در ادامه برخی از پر کاربرد ترین پارچه ها را قرار داده ایم :

لینن

یکی از انواع پارچه هایی که رنگ را به خود جذب می کنند پارچه های لینن است اما نکته ای که درباره این پارچه حائز اهمیت است که بعد از رنگ کردن باید انتظار آب رفتن آن را هم داشته باشید از طرفی این پارچه برای تولید اکثر مانتوها به کار می رود که بعد از رنگ کردن دچار تغییرات زیادی می شوند.

نخ

یکی از بهترین انواع پارچه ها برای رنگ کردن پارچه های نخی هستند زیرا پارچه های نخی بیشترین و بالاترین میزان رنگ پذیری را نسبت به سایر پارچه ها دارند بنابراین به خوبی رنگ می شوند.

پیشنهاد پوشاک کوهستانی: خرید تاپ و تیشرت نخی زنانه

پشم

یکی دیگر از انواع پارچه هایی که رنگ پذیری بالایی دارند پارچه های پشمی هستند. پارچه های پشمی به خوبی رنگ را به خود جذب می کنند و مدت زمان زیادی این رنگ را در خود نگه می دارند اما مشکلی که پارچه های پشمی دارند این است که بعد از رنگ شدن فرم و حالت اولیه خود را به صورت چشمگیری از دست خواهند داد.

پلی استر و استات

پارچه های پلی استر و استات از انواعی هستند که رنگ پذیری سختی داشته به طوری که کمترین مقدار رنگ ممکن را به خود جذب می کنند بنابراین میزان رنگ پذیری آن ها به شدت پایین است. اما اگر بخواهید این پارچه ها را رنگ کنید به دمای بالایی حدود 280 درجه نیاز دارید. عملا برای رسیدن به این دما برای تغییر رنگ پارچه های پلی استر در منزل کار دشواری است و بهتر است لباس خود را به خشکشویی بسپارید.

ابریشم

یکی از پارچه هایی که هنگام رنگ کردن باید مراقب بود و با حساسیت و دقت انجام شود پارچه های ابریشمی است این پارچه ها رنگ پذیری بسیار بالایی دارند اما ممکن است بعد از رنگ کردن پارچه آب برود و یا کشیده شوند و حالت اولیه خود را از دست بدهند به همین دلیل برای رنگ کردن این جنس پارچه حتما احتیاط لازم را داشته و مراقب باشید.

کتان

پارچه های کتان هم زیر مجموعه از پارچه های نخی هستند و رنگ پذیر بالایی دارند اما تفاوتی که با پارچه های نخی دارد این است که پارچه های کتان بعد از رنگ شدن کمی چروک می شوند.

نایلون و ریون

از پارچه هایی هستند که تمایلی به رنگ پذیری ندارند جزو پارچه های مصنوعی در بازار هستند که در صد نخ بسیار ناچیزی در آن به کار رفته است و بیشتر از پلاستیک تهیه می شود.

پنبه

پارچه های پنبه ای از آن دسته از انواع پارچه هایی است که رنگ پذیری بالایی دارند.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

موادی که می توان به عنوان رنگ طبیعی از آن ها استفاده کرد

اگر از افراد حامی محیط زیست هستید و دوست ندارید آسیبی به محیط زیست وارد شود می توانید برای رنگ کردن لباس های خود به جای مواد شیمیایی رنگی از مواد طبیعی استفاده کنید. از نکات مهم استفاده از مواد طبیعی برای رنگ کردن لباس ها، نجات محیط زیست از خطر رنگ های مصنوعی مضر است. از این رو برای رنگ کردن لباس های خود با مواد طبیعی گزینه های زیادی برای شما وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید به عنوان مثال می توان از هویج، شاتوت، بلوبری، اسفناج، پوست پیاز، گیلاس، آواکادو، کدو تنبل، پوست گردو، گل رز، چغندر، کلم قرمز، کرفس و حتی زردچوبه بهره برید.
اگر می خواهید لباس خود را به رنگ صورتی دربیاورید می توانید از گیلاس استفاده کنید و یا اگر رنگ قهوه ای خواستید از پوست گردو برای رنگ کردن لباس خود استفاده کنید همچنین از چغندر می توانید به عنوان انتخاب رنگ قرمز پر رنگ بهره ببرید.

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

نکاتی درباره رنگ کردن با رنگ های طبیعی

افراد بسیاری هستند که با استفاده از رنگ های طبیعی لباس های خود را رنگ می کنند اما یک مسئله مهم و واقعیتی که در رابطه با رنگ کردن با مواد طبیعی داریم این است که نسبت به مواد شیمیایی رنگ دهی کمتری دارند بنابراین کیفیت رنگی مواد شیمیایی نسبت به مواد طبیعی بیشتر است زیرا مواد شیمیایی قدرت بیشتری در رنگ دهی لباس ها دارد و اثر بیشتری می گذارند اما با این حال اگر می خواهید از مواد طبیعی برای رنگ کردن لباس خود استفاده کنید بهتر است از لباس های الیاف طبیعی به رنگ روشن ترجیحا سفید را انتخاب کنید زیرا  بهتر رنگ می گیرند به عنوان مثال اگر تی شرت و یا پیراهنی سفید دارید می توانید با استفاده از مواد طبیعی برای رنگ کردن از آن ها استفاده کنید.  

چگونه لباسمان را رنگ کنیم؟

به کمک رنگ های طبیعی می توانید وسیله هایی مثل ملحفه و حوله و یا حتی کاغذ برای درست کردن کار های تزیینی به کاربرده و آن ها را رنگ کنید. یک نکته مهم دیگر به هنگام رنگ کردن این است که اگر قصد دارید لباس با ارزش خود را به کمک رنگ های طبیعی رنگ کنید ابتدا روی یک پارچه شبیه به آن امتحان کنید اگر نتیجه مطلوبی داد می توانید رنگ کنید در غیر این صورت بهتر است لباس خود را به خشکشویی ببرید تا با استفاده از مواد شیمیایی لباس شما را رنگ کنند.

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!