• ۰۹۱۱۵۲۵۱۷۱۴
اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

یک مدل از پارچه است که مقاومت بالایی دارد از خز یک نوع خرگوش گرفته می شود همچنین الیاف آنغوره شبیه به الیاف پشمی است که نرمی و لطافت آن مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته که با پارچه های جنس آنغوره برای خود لباس های بیرونی، لباس خانگی، لباس راحتی ( شلوار آنغوره، شومیزهای آنغوره و تیشرت و...) تهیه می کنند. از تولید کنندگان این پارچه می توان به ترکیه، آرژانتین، ایالت متحده و آفریقای جنوبی اشاره کرد. البته امروزه پارچه آنغوره ای که در بازار وجود دارد و محصولات مختلفی با آن تولید می کنند از الیاف دیگری به اسم بز آنگورا است که نرمی و لطافت بالایی هم دارد. لباس هایی که با پارچه آنغوره تولید می شوند معمولا مناسب فصل پاییز هستند البته الیاف های ضخیم تری هم تولید می شوند که مناسب لباس های ضخیم و رویه زمستانی است. در این مقاله قصد داریم در مورد پارچه آنغوره و به ویژگی هایش بپردازیم تا اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم پس در این مقاله با پوشاک کوهستانی همراه باشید.

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

پارچه آنغوره چیست؟

پشم آنغوره یک مدل از پارچه های بسیار کرکی و مجلل است که از پشم خرگوش آنگورا گرفته می شود. پارچه های آنغوره هم در کنار پارچه های موهر و ترمه به عنوان یک پارچه لوکس و تجملی به حساب می آید. همان طور که گفتیم پارچه های آنگورا از خز خرگوش آنگورا به دست می آید الیاف بدست آمده از این خرگوش ها بسیار نازک است و قطر کمی دارد همچنین حول هر رشته از این الیاف ها دارای خز است که باعث می شود یک هاله ای دور الیاف آن را بگیرد همین خاصیت هاله مانند برای پارچه های آنغوره باعث براق بودن محصولات تولید شده از این نوع پارچه شده است. البته همین ویژگی باعث می شود تا به نظر برسد دور هر رشته از بافت این محصولات یه لایه کرکی است. الیاف آنغوره مانند الیاف آلپاکا و ترمه نرم و مجلل هستند از طرفی برای نرم تر شدن الیاف آنغوره و بیشتر شدن هاله و همچنین درخشش ذاتی اش با دیگر انواع پشم ها ترکیب می کنند.   

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

تاریخچه پارچه آنغوره

همان طور ک گفتم اولین بار این پارچه در کشور ترکیه و از یک نوع خرگوش به نام آنگورا است گرفته شده که یک نوع خرگوش غول پیکر تر نسبت به خرگوش های عادی است همچنین از ویژگی های دیگر پر مو بودن این موجود است و به دلیل استقبال زیاد مردم از این پارچه تولیدات آن گسترش یافته است. پارچه آنغوره جز پارچه ها لوکس و مجلل به حساب می آید که در کشورهای اروپایی با قیمت های زیادی بفروش می رسند. ضخامت الیاف این پارچه بین 12 تا 16 میکرون است و مدل آن بصورت کرکی ابریشمی و نرم و لطیف است.
در گذشته این خرگوش ها را در شهر آناتولی ترکیه پرورش می دادند البته این که چه زمانی برای اولین بار از این خرگوش ها برای تولید پارچه پرورش داده شده مشخص نیست اما در قرن 18 میلادی این خرگوش های کرکی در فرانسه به محبوبیت بالایی رسیدند و به سرعت بین افراد سرشناس و اشراف آن دوره مورد استقبال قرار گرفتند.
البته اوایل از این خرگوش های کرکی به عنوان یک حیوان خانگی با نمک و بامزه برای فرزندان خود می گرفتند و از آن ها نگهداری می کردند اما بعد از مدتی  حدود قرن 20 میلادی در منطقه ایالت متحده از کرک این خرگوش ها برای تولید پارچه و لباس های مختلف استفاده می کردند. در ترکیه که محل پرورش خرگوش آنگورا بود یک حیوان دیگر به اسم بز انگورا را پرورش می داند که همانند این خرگوش ها کرکی و دارای پشم نرم و لطیفی هستند و برای تولید پارچه های آنغوره از بز های آنگورا استفاده می کنند.

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

ویژگی های پارچه آنغوره چیست؟

پارچه آنغوره از الیاف طبیعی تهیه می شود به همین دلیل ضد حساسیت هستند و رنگ ثابتی دارند که با شستشو ازبین نمی رود. یک پارچه سبک است زیرا الیاف آن تو خالی است که با پوشیدن آن بدن احساس خستگی نمی کند. یکی دیگر از ویژگی های این پارچه این است که ایست خوبی دارد و می توانید از این پارچه در تولید لباس های مختلف استفاده کنید مخصوصا در فصل پاییز و زمستان زیرا در برابر سرما از شما محافظت می کند. ویژگی دیگر آن ها این است که پارچه های آنغوره چروک ناپذیرند زیرا این پارچه به ندرت پیش می آید که چروک شود. پارچه های آنغوره که از الیاف طبیعی ساخته شده اند برای تولید پتو و بالشت، دامن و دستکش و کلاه و ... بسیار مناسب هستند.
یکی از ویژگی های الیاف آنغوره این است که قطر این الیاف با بالاتر رفتن سن بز آنگورا افزایش پیدا می کند الیاف نازک تر از بدن بز های جوان چیده می شود و مثلا برای تولید پارچه هایی برای بافت ژاکت از آن استفاده می کنند در صورتی که از الیاف ها با قطر بیشتر که ضخیم تر هستند برای بافت انواع فرش ها و لوازم دکوراتیو و همچنین لباس های رویه مثل پالتو و... استفاده می شود.  

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

معایب پارچه های آنغوره

پارچه های آنغوره معمولا از بیشتر پشم هایی که از گوسفندان تولید می شود گران قیمت تر هستند. از مشکلات دیگر پارچه های آنغوره این است که حشرات می توانند به این پارچه ها آسیب بزنند. از معایب های دیگر پارچه ای آنغوره این است که چون جذب رطوبت بالایی دارند معمولا بعد از شستشو و خیس شدن به آسانی آب می روند و کوچک می شوند. همچنین از موارد دیگر برای این نوع پارچه به دلیل جذب رطوبت بالا این است که هنگام خیس شدن به شدت سنگین می شوند.
همچنین خاصیت ارتجاعی و کشسانی که در این پارچه ها وجود دارد از جهاتی جزو مزیت هایی برای این پارچه حساب می شود اما از طرفی هم این ویژگی باعث کشیدگی پارچه هم می شود که در نتیجه بهم ریختگی ظاهری آن را به دنبال دارد.

انواع متفاوت پارچه های آنغوره

خرگوش های آنگورا که از کرک های آن ها پارچه های آنغوره را تولید می کنند 5 تا نژاد مختلف دارند ازجمله : انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اطلسی، غول پیکر که هر کدام ازاین نژادها نوع متفاوتی از پشم را تولید می کنند.

آنغوره فرانسوی

این نژاد از خرگوش های آنگورا دارای موهای محافظ ضخیم تری هستند یعنی لایه پشمی زیرین پوشش آنها پشمی تر است. از طرفی این خرگوش ها به صورت طبیعی پوست می اندازند به همین دلیل می توان الیاف را از اطراف موهای محافظ برداشت این خرگوش ها دارای  خز های درخشان و هاله مانند خوبی هستند به این معنا که دارای کرک اضافی هستند.

آنغوره انگلیسی

نژاد خرگوش های آنغوره انگلیسی از کوچیکترین نوع خرگوش ها هستند که دارای کرک های محافظ ریز و نازک است معمولا این حیوانات کرک های ضخیم تری برای پوشش خود دارند و از طرفی هم موهای محافظ برای منسوجات نهایی استفاده نمی شود.

آنغوره اطلسی

این خرگوش ها به اندازه خرگوش های آنغوره فرانسوی و انگلیسی پشم تولید نمی کنند اما نسبت به انواع دیگر دارای پوشش براقی هستند.

آنغوره غول پیکر

خرگوش های آنغوره غول پیکر همان طور که از اسم آنها معلوم است جثه بزرگی دارند به همین دلیل بزرگترین نژاد خرگوش آنغوره هستند که بیشترین الیاف را هم تولید می کنند اما این نژاد از خرگوش های آنگورا بصورت طبیعی پوست اندازی نمی کنند و حتما باید خز آن ها را قیچی کرد.

آنغوره آلمانی

نژاد دیگر خرگوش های آنغوره آلمانی است این نژاد بسیار شبیه به نژاد خرگوش های آنغوره غول پیکر هستند البته شباهت از این نظر که حجم زیادی پشم تولید می کنند و همچنین پوست اندازی طبیعی ندارند.

کاربرد پارچه های آنغوره

الیاف آنغوره کاربرد های زیاد و متنوعی دارد از کاربرد های بارز آن می توان به تولید منسوجات و لباس های بافتنی  و همچنین با تولید پارچه از این الیاف به دوخت انواع لباس های مختلف مثل کلاه، دستکش،  دامن و .. اشاره کرد.

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟        اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

از کاربرد های دیگر این است که از این الیاف ها در تولیدات وسایل و اکسسوری های تزیینی و دکوراسیون داخلی منازل استفاده می کنند. همچنین از این الیاف ها برای تولید پتو و بالشت هم استفاده می کنند.
یکی دیگر از ویژگی های این الیاف شباهت آن به موی سر انسان است به همین دلیل در صنعت عروسک سازی هم از این الیاف استفاده می شوند همچنین از پارچه های صورتی کمرنگ و سفید که رنگ آن ها به پوست انسان نزدیکتر است برای صورت و بدن عروسک ها استفاده می کنند. از کاربرد های دیگر این  الیاف تولید کلاه گیس های مختلف است.

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

الیاف آنغوره برای تولید پارچه های خز مصنوعی کاربرد دارد. همچنین لازم به ذکر است که خز مصنوعی تولید شده از الیاف آنغوره بهترین نوع خز مصنوعی است زیرا از الیاف طبیعی است و تنها تفاوت آن این است که این خز مصنوعی را شبیه به پوست حیوانات می بافند.

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

از این الیاف معمولا برای بافت بافتنی ها و قلاب بافی های پر زرق و برق استفاده می شود و به دلیل گران قیمت بودن این الیاف معمولا آن را با سایر الیاف های مختلف ترکیب می کنند.
در بیشتر کشور ها مثل ایالت متحده آمریکا برای یونیفرم ارتش خود از پارچه های آنغوره استفاده می کردند. به همین دلیل در زمان جنگ جهانی دوم بسیاری از کشور بخشی از درآمد سالانه خود را به پرورش بز آنغوره اختصاص می دادند تا در صورت نیاز با کمبود الیاف آنغوره مواجه نشوند. مدتی بعد با پیشرفت صنعت نساجی و تولید پارچه های مصنوعی مثل داکرون از اهمیت پارچه های آنغوره کم شد البته هنوز برخی کشور ها هستند که یارانه دولتی خود را صرف پرورش بز های آنغوره می کنند.

پیشنهاد پوشاک کوهستانی : خرید شلوار آنغوره
                                    خرید شومیز آنغوره
                                   خرید تیشرت دخترانه

پارچه آنغوره معمولا به چه صورت تولید می شود؟

خرگوش های آنگورا در طول سال 3 الی 4 بار پوست اندازی می کند و این پشم ها را در طول فصل پوست اندازی جمع می کنند روش برداشت و جمع آوری پشم های خرگوش آنغوره به صورت چیدن و یا قیچی کردن است که این کار در مزرعه انگورا انجام می شود. از طرفی چیدن و یا کندن پشم خرگوش های آنگورا بهتر است زیرا این روش تضمین می کند که موهای محافظ آنها کمتر بازیابی شده که باعث زبری پوشش خرگوش می شود. همچنین در هنگام چیدن این خز ها در هم گیر نمی کنند ولی فرایند قیچی کردن برای کشاورزان بسیار کار زمان بری است همچنین این خرگوش ها در طول هفته یک یا دوبار پیرایش و مرتب می شوند تا پشم ها به صورت نمد و گیر کرده در نیایند.    

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

چند نوع از این پارچه در بازار وجود دارد

1. پارچه های آنغوره ای که از الیاف موی بز آنغوره بافته شده است.
2. پارچه های آنغوره ای که از الیاف موی نوعی خرگوش به نام آنغورا بافته شده است.
پارچ های آنغوره در دسته الیاف پشمی قرار دارند به دلیل لطافت و نرمی بالایی که دارند از این پارچه برای تولید لباس های مختلف استفاده می کنند که اولین بار هم در ترکیه از خرگوش انگورا این الیاف گرفته شده است. همان طورکه گفتیم این الیاف از دو حیوان بز انگورا و خرگوش آنگورا گرفته می شود. البته آن چه که امروزه در بازار به عنوان الیاف آنغوره مشاهده می کنیم از الیاف بز آنغورا است که این هم نرمی و لطافت بالایی دارد.   

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

روش های شستشو و نگه داری از لباس های آنغوره

الیاف آنغوره ماندگاری بالایی دارند اگر می خواهید این ماندگاری حفظ شود باید چند نکته را در هنگام شستشو و اتو کشی آن ها رعایت کنید. نکته ای که موقع شستشو در عمر پارچه های آنغوره تاثیر دارد این است که حتما باید آن ها را با دست بشوییم تا از کشیده شدن این پارچه در طول زمان جلوگیری شود. همچنین از چلاندن زیاد این پارچه ها خودداری کنید زیرا به خاطر خاصیت کشسانی باعث می شود تا خاصیت ایستایی خود را از دست بدهد.
بعد از شستشو پارچه برای خشک کردن آن حتما پارچه آنغوره را خلاف جهت کشش پارچه روی طناب پهن کنید و اجازه دهید تا خشک شود اگر در جهت نامناسب پارچه را پهن کنید ممکن است ظاهر آن بهم بریزد. همچنین ممکن است برایتان سوال پیش بیاید برای خشک کردن از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید که چنین کاری برای پارچه های آنغوره اشتباه است زیرا بعد از استفاده از آن نباید توقع داشته باشید که لباس شما به همان جذابیت قبل مانده باشد. برای خشک کردن این پارچه ها بهتر است آن ها را در هوای آزاد قرار دهیم و می توان به جای آویزان کردن، آن را بر روی یک سطح صاف و تمیز در هوای آزاد پهن کرد.
نکته بعدی برای مراقبت از این نوع پارچه ها اتو کشی کردن است که باید دمای اتو را برای پارچه های آنغوره روی درجه پارچه های پشمی قرار دهیم زیرا آنغوره هم یک نوع پارچه پشمی است. حواسمان باشد در هنگام اتو کردن از بخار اتو استفاده نکنیم زیرا باعث از بین رفتن کیفیت اولیه پارچه آنغوره می شود. برای اتو کردن این پارچه ها می توانید از یک پارچه نخی استفاده کنید به این صورت که پارچه نخی را روی لباس مورد نظر خود که از جنس آنغوره است قرار دهید و از روی پارچه نخی شروع به اتو کشی کنید با این روش عمر ماندگاری لباس خود را بالا می برید.

تفاوت پارچه آنغوره با سایر پارچه های پشمی

الیاف آنغوره که از آن پارچه هایی در رنگ های مختلف درست می کنند در تولید انواع لباس، شلوار، دستکش، ژاکت و جوراب و شال و... استفاده می شود. زیرا پارچه های آنغوره هم مانند پارچه های پشمی این خصوصیات را دارد که گرما را بین بافت های خود حفظ می کند. اما بااین تفاوت که پارچه های آنغوره وزن کمتر و براقیت بیشتری نسبت به سایر پارچه های پشمی دارد. همچنین پارچه های آنغوره به دلیل نداشتن فلس روی الیاف خود و ازطرفی نداشتن ساختار کوتیکول درهم رونده مانند بسیاری از پارچه های پشمی نمدی نمی شوند از طرفی لطافت و نرمی پارچه های آنغوره از بین نمی رود و پرزدانه هم ندارند. یکی دیگر از تفاوت های پارچه های آنغوره با پارچه های پشمی ساختار آن هاست به این دلیل که پارچه های پشمی به خاطر ساختاری که دارند برای پوست های حساس ممکن است مشکلاتی از جمله خارش و حساسیت بوجود بیاورند اما الیاف آنغوره از لطافتی برخوردار هستند که برای همه پوست ها مناسب اند.    

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟       اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

تفاوت پارچه آنغوره با پارچه کشمیر

پارچه های کشمیر از یک نوع بز بدست می آید که به آن بز کشمیر می گویند از طرفی پاکسازی کردن موهای بز کشمیر کاری زمان بر و طولانی و از طرفی دشوار است. به همین دلیل باعث شده تا پارچه های کشمیر قیمت بالاتری داشته باشند. همچنین که بز کشمیر را فقط در مناطق خاصی می توان پرورش داد و همین دلیل باعث شده است تا الیاف کشمیر کمیاب تر از پارچه های آنغوره باشد و از طرفی همین کم یاب بودن پارچه کشمیر موجب شده است تا جزو پارچه های لوکس تری نسبت به پارچه های آنغوره به حساب بیاد. یکی دیگر از تفاوت های پارچه های کشمیر با پارچه های آنغوره از لحاظ لطافت و نرمی است که پارچه های آنغوره لطافت و نرمی بیشتری نسبت به پارچه های کشمیر دارد.    

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟        اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

تفاوت و شباهت پارچه آنغوره با پارچه های ابریشم

پارچه های ابریشمی هم مانند پارچه های آنغوره دارای براقیت و درخشنگی هستند که از این نظر یکسان و مشابه اند. از طرفی هر دو نوع این پارچه ها استحکام بالایی دارند تنها تفاوت آن ها در میزان چروک پذیری است. زیرا پارچه های آنغوره به ندرت چروک می شوند اما پارچه های ابریشمی حتی با یک تای ساده به راحتی چروک می شوند.

اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟        اسرار پارچه آنغوره که باید بدانید؟

دیدگاه خودرا بنویسید

با عضویت در فروشگاه اینترنتی ما ، خیلی سریع و راحت از تخفیف های ما مطلع شوید!